Brukarrådet & kontakta GDL representanter om er anmälan, förslag, klagomål osv

 

Anders Blomström och Kia Silverdal är representanter för GDL och sitter i brukarrådet.

 

Anders och Kia sitter i brukarrådet möte med Landstinget Tolkcentralen Gävleborgs chef, chefer från LOV-avd, tekniska hörselvården, hörcentralen, hörselhabilitering, läns handikappskonsulent och representanter HRF (Hörselskadades Riksförbund) och ViS (Vuxendöva i Sverige) och FSDB (Förbundet Sveriges Dövblinda).

Brukarrådet möte brukade tidigare ha 2 gånger om året (höst och våren).

Men det gäller fortfarande 1 gång om året än idag trots flera påpekande att öka till 2 gånger om året.

Under våren 2015 bestämde Tolkcentralen och övriga att minska till 1 gång om året utan ge grunden och orsak pga representanter fick veta i sista minuten utan förberedelser och information i förväg.

  • Vi har fått en ny tillsatt anställd fullt teckenspråkig tolksamordnare  Jenny Revdahl sedan mars 2015 efter lång kamp. Det är en seger för GDL och klienter, tack vare hjälp av antidiskrimineringbyrån Uppsala (DU).
  • Region Gävleborg omorganiserade igen som vanligt flera gånger i alla år och bytte igen som vanligt ny icke teckenspråkig tolkchef (enhefschef på LOV-avd) heter Charlotta Östlund sedan januari 2015.

Brukarrådet möte utförde 21 mars 2017. Det betyder att bli ny möte under mars 2018.

 

Ni som vill kontakta Anders och Kia för att göra anmälan, förslag, lösningar, klagomål eller annat.

Det är väldigt viktigt att Region Gävleborg och representanter ska kunna möta på halva vägen för att ta emot och ge, lyssna, bra dialog, samarbete, bemötande, ökad förståelse, information, kunskap, komma med bra förslag, lösningar och komma överens innan beslut .
Så att Region Gävleborg, ledning och politiker ska undvika att bestämma över och köra över döva, dövblinda, vuxendöva, hörselskadade osv. Därför vill VI ändra på det.

Region Gävleborg och ledning osv såg själva till att ta in icke teckenspråkig tolksamordnare från egen Region Gävleborg hela tiden i alla år och annonserade aldrig om heltidtjänsten som fullt teckenspråkig tolksamordnare trots påpekade, flera och enskilda möten och struntade i och lyssnade inte på GDL representanter, klienter, brukare under lång tid

En fullt teckenspråkig tolkchef och 5 heltidsanställda teckenspråks- och dövblindtolkar fanns då på 70-80 talet fram till cirka 1994-1995. Därefter förstörde Region Gävleborg alla nätverkkontakter, struktur, dialog, samarbete osv och tog in icke teckenspråkig tolkchef från egen Region Gävleborg i alla år och annonserade aldrig om heltidtjänst som fullt teckenspråkig tolkchef.

Region Gävleborgs ledning, chefer och beslutsfattare och politiker var och är fortfarande jättebra på att bestämma, besluta och köra över oss.
På grund av okunskap, dålig attityd, samarbete, dialog, bemötande, förstod inte behov, repesktlöst, beslutade själva och överkörde oss, osv. Även de skapade och ställde till problemet. De trodde veta bättre än döva, osv som vad som är bäst för oss. Det ledde till stor konsekvens under lång tid.

 

Ni kan fortfarande skicka er anmälan, bra förslag eller lösningar, klagomål, missnöjd, problem t.ex om tolkbrist, akuttolk brist, bildtelefon, texttelefon osv, information eller annat till GDL representanter:

 

Då gör det lätt för dom att veta mer från er och de tar upp det med brukarrådetsmöte eller enskilda möte och bevvaka och uppfölja detta.

 

Viktigt Information:

Till er som är döva, dövblinda, hörselskadade, utvecklingsstörda, Downs Syndrom, CI, osv, även hörande.

Vill ni anmäla utebliven tolk?

Läs mer och klicka på Anmäl utebliven tolk för mer information.

Klicka på Anmäl utebliven tolk, så den kommer fram en blankett som ni kan skriva ut och fylla i eller spara som i er dator och fylla på.

Ni kan skicka er anmäla med blanketten eller via bildtelefoni.net till Patientnämnden Gävleborg.

 

Klicka på Patientnämnden Gävleborg så den kommer fram information om adress, vilka kan ni kontakta handläggare eller chef.

Ni som har bildtelefoner hemma och kan också kontakta Patientnämnden Gävleborg via Bildtelefoni.net förmedling, så ni kan anmäla till Patientnämnden Gävleborg på er modersmål teckenspråk. Då Patientnämnden kan ta emot er anmälan och anteckna allt ni berättar eller säger.

Klicka på Bildtelefoni.net  förmedling för mer information på teckenspråk och text.